Istoria Kia Motors

Numele producătorului de automobile coreean are la bază scrierea chinezească, care în coreeană poartă numele de Hanja. Ki înseamnă a evolua, A reprezentând Asia. În 1944 este creată Kyongseong Precision Industry; întreprinderea începe în 1952 să producă motociclete, între timp sub noul nume KIA Industry Company. Abia la zece ani după construcția unei motociclete și a unui minicamion cu trei roți, KIA se dedică pentru prima dată producției de camioane: astfel, s-a născut industria de automobile coreeană. În 1947, KIA aduce pe piață camionul cu patru roți TITAN, care și în prezent este atât de răspândit în Coreea încât denumirea se utilizează acolo ca sinonim pentru camion. Deja doi ani mai târziu, KIA este cotată la bursă, în același timp fiind prezentat publicului primul motor cu benzină de 2 litri realizat în propria țară.

 

În 1975, cu KIA Brisa intră în producția de serie primul autoturism construit în Coreea. Versiunea Pickup devine primul automobil coreean exportat. În anul următor întreprinderea își înghite concurentul, pe Asia Motors. Primul motor Diesel coreean este dezvoltat de KIA în anul 1976. Trei ani mai târziu se construiesc sub licență PEUGEOT 604 și Fiat 132. Pe lângă acestea, în colaborare cu Mazda și Ford, se dezvoltă KIA Pride, care din 1987 iese de pe bandă și se vinde în peste două milioane de exemplare, un best-seller veritabil. În 1990, concernul își schimbă numele în KIA Motors Corporation și tot în același an se inaugurează o locație de producție ultramodernă în Hwasung. Câteva luni mai târziu KIA se extinde spre America și înființează KIA Motors America. În 1993 intră în producție KIA Sportage, în același timp demarând desfacerea în Germania. În 1995 are loc înființarea KIA Motors Europe. În 1998 începe un capitol întunecat în istoria concernului coreean de automobile, căci în timpul crizei financiare asiatice KIA ajunge în stare de faliment. La puțin timp după aceea este preluată de Hyundai Business Group, din care în anul 2000 se desprinde Hyundai Automotive Group. Totuși, în 1999 întreprinderea își revine și își achită datoriile. În acest timp apare KIA Carnival pe piața germană, iar după un an debutează modelele Rio și Carens. Concernul coreean pune în continuare accentul pe modernizare: în 2001 se extinde paleta de modele cu KIA Magentis și prezintă ulterior pe lângă Sorento, un Sports Utility Vehicle ( SUV), cu KIA Opirus chiar o limuzină de lux. Între timp întreprinderea se dezvoltă, KIA impunându-se drept marca de automobile cu cea mai rapidă creștere în Europa.

 

În 2004 se importă în Germania automobilele de clasă mică KIA Picanto, care se bucură rapid de o mare popularitate, precum și compactul KIA Cerato. Împreună cu concernul-frate Hyundai, cota de piață în Germania poate fi sporită în acest an la 2,44 procente, Coreea ocupând în această țară locul al treilea, în urma Japoniei și a Franței. În ianuarie 2005 apare noul Sportage, în Detroit este prezentat noul KIA Rio cu hayon clasic, iar la Geneva varianta cu hayon abrupt.

 

În prezent KIA dispune în întreaga lume de peste șapte centre de cercetare și dezvoltare ultramoderne, iar în 2003 s-a inaugurat la Rüsselheim cel mai nou centru, în care se vor dezvolta vehicule special pentru piața europeană. Cu o capacitate anuală de 1,25 milioane de unități, o mare parte a vehiculelor KIA se produce totuși în continuare în Coreea de Sud, adică în Hwasung, Sohari și Gwangju.